آنتی سیز چیست

آنتی سیز چیست

آنتی سیز (Anti-saize) چیست ؟

جامعه صنعتی همیشه در جستجوی راه حل های موثرتر برای مشکلات ناشی از تماس فلز با فلز بوده است. از آنجا که این نوع تماس در تمام مراحل فرآیند تولید، از جمله کارکرد تجهیزات و روش های مونتاژ و جداسازی قطعات رخ می دهد، لیست مشکلات احتمالی طولانی است. پاسخ این است که ترکیبات Anti-saize که اکنون برای جلوگیری از جوش خوردن، توقیف، خوردگی، انجماد گرما، جوشکاری سرد و سلب تجهیزات، اتصالات و پیچ و مهره استفاده می شود. تمام مشکلات فوق می توانند توسط خوردگی محیطی و شیمیایی، گشتاور، دمای بالا، اصطکاک و بار تسریع شده و یا به آن مربوط شوند. مدت هاست که از روان کننده ها به عنوان محافظ یا مانع برای کاهش احتمال خراب شدن سطح فلزی تجهیزات و پایپینگ صنعتی استفاده می شود. گرچه گریس ها، روغن های سنتی، روغن قالب ریخته گری یا روغن حرارتی صنعتی برای برخی از کاربرد ها قابل قبول هستند، اما با افزایش دما از 400 تا 500 درجه بسیاری از آنها دوام نمی آورند.

مزایا و کاربرد های یک آنتی سیز چیست ؟

علاوه بر ایجاد محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، استفاده از روان کننده ضد گیر همچنین باعث ایجاد کشش و گشتاور ثابت می شود، اصطکاک را کاهش می دهد و عملکرد گالوانیک بین فلزات غیر مرتبط را کاهش می دهد. برخی از کاربرد هایی که روان کننده های آنتی سیز بیشترین مزیت را دارند، شامل اتحادیه ها و لوله ها، گل میخ ها و پیچ و مهره ها، سوپاپ ها و پمپ ها، ساقه سوپاپ ها و صفحه های غده، اتصالات و کوپلینگ ها، قالب و مشت، شاخه و مهره، درایو و شافت و بلبرینگ است که کند حرکت می کنند یا به شدت بارگیری می شوند.

ترکیبات آنتی سیز در مناطق بسیار خورنده کمک بزرگی می کنند. مناطق بسیار خورنده جایی است که برای اطمینان از عدم خوردگی یا اطمینان از عدم وقوع خوردگی به سرعت باید از ترکیبات Anti-saize استفاده کنید. ترکیبات آنتی سیز همچنین می توانند عملکرد واشر را بهبود بخشیده و همچنین به روند حذف واشر کمک کنند. روان کننده های آنتی سیز می توانند به جلوگیری از جوش خوردن نخ در هنگام نصب کمک کنند که می تواند باعث ایجاد مشکل شود و هزینه های اضافی را متحمل شود.

آنتی سیز چیست

آنتی سیز چیست ؟

آنتی سیز مستقیم از لوله یا بطری، از یک پایه چربی و مواد روان کننده با کیفیت بالا (مس، گرافیت، آلومینیوم، اکسید کلسیم و غیره) ساخته شده است که در روغن معلق هستند. متأسفانه داشتن مقدار مناسب ماده انتی سیز به مقدار مناسب بر روی هر اتصال دهنده، همیشه یک کار نابسامان بوده است و در آن استفاده بیش از حد از محصول باعث هدر رفتن محصول و تحت استفاده از آن می تواند اثربخشی آن را کاهش دهد. اکثر ترکیبات Anti-saize در ابتدا در تنظیمات استاندارد حاوی مس و گرافیت یا آلومینیوم و گرافیت بودند که برای بیشتر برنامه ها کار می کردند. این ترکیبات به خوبی برای کاربرد های دمای بالا مناسب بودند زیرا آلومینیوم می تواند در دمای 1000 درجه فارنهایت، مس تا 1800 درجه فارنهایت و گرافیت تا بیش از 2000 درجه فارنهایت مقاومت کند. با این حال از آنجایی که مس و آلومینیوم فلزات واکنشی هستند، برای برخی از مصارف در معرض موادی مانند استیلن و آمونیاک مناسب نیستند. برای کاربردهای شدید در دمای بالا یا مواردی که به یک ترکیب غیر واکنشی نیاز بود، ترکیبات Anti-saize مانند نیکل یا دی سولفید مولیبدن (مولی) تولید شد.

برنامه های کاربردی Anti-saize

ترکیبات آنتی سیز ممکن است برای استفاده تعیین شوند یا دارای درجه بندی برای استفاده در برنامه های تخصصی از جمله موارد زیر باشند:

  • هوا فضا: ترکیبات Anti-saize برای کاربرد های هوافضا مناسب است و ممکن است شامل مشخصات نظامی (MIL-SPEC) یا استانداردهای نظامی (MIL-STD) باشد.
  • خودرو: ترکیبات خودرو بر اساس سازگاری مواد و دما انتخاب می شوند و برای انواع اتصال دهنده ها از جمله کولیس ترمز، شمع و اجزای موتور استفاده می شوند.
  • درجه مواد غذایی: ترکیبات درجه غذایی شامل مواردی است که تأییدیه سازمان غذا و دارو (FDA)، بنیاد ملی بهداشت (NSF) را تأیید کرده اند یا در غیر این صورت طراحی شده و مناسب برای استفاده در تجهیزات پردازشی هستند که در آن تماس با مواد غذایی، نوشیدنی ها یا دارو ها ممکن است رخ دهد.
  • دریایی: ترکیبات دریایی برای استفاده در کشتی ها، درگاه ها یا قایق ها مناسب هستند و در برابر اکسیداسیون مقاومت می کنند.
  • نظامی: ترکیبات درجه نظامی ترکیباتی هستند که دارای درجه بندی MIL-STD یا MIL-SPEC هستند و برای استفاده در کاربرد های نظامی مناسب هستند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *