انواع لوله کشی

انواع لوله کشی

انواع لوله کشی

لوله کش باید یکسری ویژگی هایی داشته باشد که کسی دچار مشکل نشود. انواع لوله کشی ها  را می توان به این چند مورد زیر اشاره کرد.

لوله کشی آب و فاضلاب

تنها وظیفه ی لوله کش فاضلاب ساختمان  تخلیه مواد زائد به درون چاه فاضلاب است.

سیستم فاضلاب نباید دچار مشکل یا گرفتگی شود و هیچ نیازی به لوله بازکن نداشته باشیم. نشت لوله ها  باعث میشود خسارت بزرگی به ساختمان وارد شود.

مراحل لوله کشی گاز:

1.تشکیل پرونده برای اتاق پیمانکار

2.انتخاب پیمانکار لوله کشی گاز

3.پایان عملیات لوله کشی

4.تایید مهندس ناظر

5.نصب کنتور گاز

رفع ترکیدگی لوله:روکار و توکار

ترکیدگی لوله یکی از مواردی است که تعمیر آن نیازمند وقت و شاید هزینه زیادی باشد و این موضوع به محلی که لوله در آن ترکیده است نیز ربط پیدا می‌کند. در گام اول تشخیص ترکیدگی لوله یکی از عواملی است که نیاز به یک لوله‌کش ماهر دارد و در گام بعدی بسته به اینکه این لوله در کجاست و نیاز به چه مواد اولیه ای دارد، هزینه آن تخمین زده می‌شود.

لوله کشی شوفاژ

انواع لوله کشی شوفاژ به دو صورت است 1) لوله کشی توکار: داخل ساختمان اجرا می شود ابتدا از رایزر اصلی آب سرد یک انشعاب گرفته و لوله را به پکیج می دهد.

2) لوله کشی روکار: آب سرد و رایزر اصلی را می گیرد تابه صورت روکار کار کند.

لوله کشی آب سرد و گرم

در اکثر ساختمان ها قدیمی لوله کشی های آب از جنس فلز بوده و لوله کشی های فاضلاب از جنس چدن  و همچنین اتصالات آن از جنس سرب می باشد. بعضی از ساختمان ها لوله کشی آب خانه هایشان از جنس پلی اتیلن و لوله های فاضلابشان از جنس پلیکا می باشد. عمر لوله های فلزی بسیار بالاست و حداقل 10 الی 15 سال به پوسیدگی و زنگ زدگی دچار می شود.زمانی که لوله فلزی بپوسد و زنگ بزند فشار آب کاهش می بابد. ولی لوله های پلی اتیلن هیچ یک از این دو مشکل بالا را ندارد اما نقطه ضعف پلی اتیلن در در قسمت اتصالات آن می باشد. اتصالات این نوع لوله ها به روش حرارتی انجام می شود پس از لوله کشی در قسمت های رفن وبرگشن شوفاژ نشتی رخ می دهد که این یک ضعف بزرگ است.

تیرگی آب میزان گل و لای آب را نشان می دهد.

نکات لوله کشی سرد وگرم

  1. محافظت د ر برابر شکستگی لوله ها

2.لوله ها باید رو به روبه هم باشند و فاصله باید جوری باشد که لوله ها عايق كاري لوله ها و دسترسي به شيرها به منظور بازديد و تعمير مسير شود.

3.محافظت در برابر سرما(برای لوله هایی که در بیرون از ساختمان قرار گرفته است.

4.پس از پايان كار روزانه لوله كشي بايد به وسيله درپوش و يا كرباس و يا ديگر مواد تصويب شده انتهاي سرباز لوله ها بسته شود تا مانع ورود مواد خارجي به داخل لوله ها شد.

5.بعداز پایان لوله کشی باید سیستم به مدت 24 ساعت تحت فشار 10 اتمسفر آزمايش شود.

6.از ریختن خاک و گچ خوداری کنید.

7.در مسير ورود لوله هاي به داخل ساختمان، نصب شير فلكه تخليه آب الزامي است

 

لوله کشی صنعتی پاپینگ

این نوع لوله کشی معمولا برای پالایشگاه ها، نیروگاه ها و… است.از این نوع لوله کشی در صنعت نفت و گاز بیشتر استفاده می شود که اهمیت زیادی برخوردار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *