تصفیه پساب های نفتی و روغنی پالایشگاه ها

تصفیه پساب های نفتی و روغنی پالایشگاه ها

تصفیه پساب های نفتی و روغنی پالایشگاه ها چگونه انجام می شود

تولید کننده تجهیزات صنعتی و توسعه صنعتی در دهه های اخیر سهم عمده ای در افت کیفیت آب داشته اند، هم از طریق سهل انگاری در تصفیه فاضلاب قبل از تخلیه و هم از ریختن تصادفی آلاینده ها در محیط های آبی.

اهمیت نفت برای جامعه بدون تردید است. این نه تنها منبع اصلی انرژی مورد استفاده بشر است، بلکه محصولات تصفیه شده آن مواد اولیه برای تولید بسیاری از کالاهای مصرفی است.

نفت و مشتقات آن مهمترین آلاینده ها هستند که در بین عوامل دیگر، به دلیل افزایش مقادیر استخراج و فرآوری شده است. همچنین بی احتیاطی و بی توجهی به استانداردهای ایمنی و نگهداری معمول تجهیزات (خطوط لوله، پایانه ها، سکو ها) مشکلات آلودگی آب ناشی از صنعت نفت را تشدید می کند.

نحوه تصفیه روغن و پساب نفتی در پالایشگاه ها

تصفیه نفت به طور اجتناب ناپذیری حجم زیادی از فاضلاب روغنی را تولید می کند. دفع فاضلاب روغنی از نظر زیست محیطی یک چالش کنونی برای صنعت نفت است. امروزه توجه بیشتری به تکنیک های تصفیه فاضلاب روغنی معطوف شده است. بنابراین ، تصفیه فاضلاب روغنی به یک مشکل فوری تبدیل شده است و باید توسط هر میدان نفتی و شرکت نفتی بررسی و حل شود. وضعیت توسعه روشهای درمان از شش جنبه خلاصه شده است که شامل شناورسازی ، انعقاد ، تصفیه بیولوژیکی ، فناوری جداسازی غشاء ، فناوری ترکیبی و فرایند اکسیداسیون پیشرفته است. در نهایت ، توسعه و چشم انداز تصفیه فاضلاب روغنی پیش بینی شد.

با توسعه صنعتی، میزان مصرف روغن افزایش می یابد ، اما پیشرفتهای مختلف فنی و مدیریتی از دلایل دیگری که کامل نیستند و روغن زیادی را وارد آب می کنند و آلودگی ایجاد می کنند عقب می مانند. پکیج تصفیه فاضلاب و روغنی بسیار گسترده است، زیرا نفت در صنعت نفت، پالایش نفت، ذخیره سازی نفت، حمل و نقل و صنایع پتروشیمی در فرآیند تولید، فاضلاب روغنی زیادی تولید می کند.

آلودگی فاضلاب روغنی عمدتا در جنبه های زیر ظاهر می شود:

(1) تأثیر بر آب آشامیدنی و منابع آب زیرزمینی، به خطر انداختن منابع آبزیان

 (2) به خطر انداختن سلامت انسان

 (3) آلودگی هوا

(4) تأثیر بر تولید محصولات زراعی

(5) تخریب چشم انداز طبیعی و حتی احتمالاً به دلیل ادغام مسائل ایمنی مشعل های نفتی که بوجود می آیند.

موسسات تحقیقاتی داخلی و خارجی خستگی ناپذیر به طور عمیق مطالعه کرده و روشهای تصفیه فاضلاب روغنی را مورد بحث قرار داده اند و هدف هر دو حذف مقدار زیادی روغن با در نظر گرفتن حذف مواد آلی محلول، جامدات معلق، صابون ها، pH، سولفید است.  آمونیاک و غیره در این مقاله به تجزیه و تحلیل دقیق و تفسیر روشهای اصلی تصفیه فاضلاب روغنی پرداخته می شود.

 روشهای تصفیه معمولی فاضلاب روغنی

1 روش شناورسازی:

در حال حاضر متداول ترین روش تصفیه پساب های نفتی شناورسازی است. شناور هوا حل شده و پروانه شناور به مدت طولانی در فاضلاب می مانند، شناور به شکل حباب های ریز در آب می ریزد و از آنجا که چگالی شناوری روغن کمتر از آب است، حباب های ریز هوا در چسبندگی ذرات روغن معلق در آب سرعت بیشتری دارد و روی سطح آب تشکیل لایه کف از آب جدا می دهد. در این روش ابتدا از مواد منعقد کننده استفاده می شود.

2 روش انعقاد

در این روش می توان به  دو صورت وارد عمل شد یک روش شیمیایی و دیگری روش انعاد الکتریکی.

تصفیه فاضلاب با استفاده از فناوری های الکتروشیمیایی در سال های اخیر به دلیل مزایای متعددی از جمله بهره وری انرژی بالا، قابلیت اتوماسیون، جابجایی آسان، ایمنی و تنوع، توجه تحقیقات گسترده ای را به خود جلب کرده است. این فن آوری ها عمدتا شامل الکترودپاشاسیون، الکتروکواگولاسیون، الکترولوتاسیون، الکترواکسیداسیون، کاهش الکتروشیمیایی، اکسیداسیون الکتروشیمیایی و غیره هستند. در میان این روشها، به دلیل مزایای آن مانند جداسازی کارآمد و سریع مواد آلی، عدم نیاز به کنترل pH ، از انعقاد الکتریکی به تدریج برای تصفیه فاضلاب استفاده شده است. در دسترس بودن آسان مواد الکترود ، نیاز کم به مواد شیمیایی ، تولید لجن کم ، هزینه های عملیاتی پایین.

در انعقاد الکتریکی (EC) از الکترودهای فلزی محلول (مانند Al و Fe) برای ایجاد هیدروکسیدهای فلزی با استفاده از جریان بین الکترودهای فلزی غوطه ور در فاضلاب استفاده می شود و این هیدروکسیدهای فلزی به عنوان منعقد کننده و یا جاذب برای حذف آلاینده ها و عوامل بیماری زا و آلی عمل می کند. مکانیسم های انعقاد الکتریکی ممکن است شامل اکسیداسیون ، کاهش ، تجزیه، رسوب، انعقاد، جذب، بارش و شناور شدن باشد. معمولاً در سیستم های انعقاد الکتریکی از جریان مستقیم استفاده می شود. در این حالت ، ممکن است یک لایه اکسید نفوذ ناپذیر روی مواد کاتد و همچنین خوردگی روی مواد آند به دلیل اکسیداسیون ایجاد شود. این غیرفعال از انتقال جریان موثر بین آند و کاتد جلوگیری می کند، بنابراین عملکرد راکتور الکتروکواگولاسیون در حالت کار مداوم کاهش می یابد

3 فناوری جداسازی غشاء

فناوری جداسازی غشاء استفاده از یک ماده متخلخل ویژه است که برای نقش رهگیری در حذف فیزیکی روش خاصی از اندازه ذرات به دام افتاده آلاینده ها تولید شده است. تفاوت در فرایند جداسازی غشای تحت فشار به طور کلی به سه نوع میکروفیلتراسیون ، اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس تقسیم می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *