اجزای تشکیل دهنده سیستم های لوله کشی

اجزای تشکیل دهنده سیستم های لوله کشی

سیستم لوله کشی ، مجموعه ای از اجزای مختلف است که همراه با یک روش مناسب اتصالات ، برای انتقال مایع از منبع به مقصد ، کنار هم جمع شده اند.اجزای مختلفی که در کنار هم قرار گرفته اند به عنوان اجزای لوله کشی تعریف می شوند.

سیستم لوله کشی ، مجموعه ای از لوله ها ، اتصالات و شیرآلات است که برای انجام یک کار خاص یعنی حمل یا انتقال مایعات از یک تجهیزات به تجهیزات دیگر طراحی شده است . این نوع شیلنگ های صنعتی در قسمت لوله کشی بسا کاربردی هستند.شبکه لوله کشی تأمین کننده آب در خانه شما نمونه متداول سیستم لوله کشی است.برای انتقال سیالات در داخل کارخانه ها ، پالایشگاه ها و نیروگاه ها و غیره نیز از لوله کشی صنعتی یا پایپینگ صنعتی استفاده می شود.

اجزای سیستم لوله کشی

اجزای سیستم لوله کشی

متداول ترین اجزای سیستم لوله کشی صنعتی پایپینگ ، لوله ها ، اتصالات و شیرآلات هستند.در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه خواهیم داد.لطفا همراه ما باشید.

لوله ها:لوله ها استوانه های بلندی هستند که برای حمل یا انتقال مایعات استفاده می شوند.رایج ترین مایعات عبارتند از آب ، روغن ، بخار ، هوا ، شیر یا محصولات نهایی مانند رنگ ها.سایر نمونه های غیر معمول شامل تفاله ، اسیدها ، مواد قلیایی ، مواد شیمیایی و غیره است.

اتصالات لوله:اتصالات لوله برای اتصال طول لوله ها برای ساخت یک سیستم لوله کشی طولانی استفاده می شود.اتصالات لوله اجزای ساخته شده از انواع مختلف مواد است که به عنوان راهی برای اتصال دو لوله به یکدیگر برای کمک به هدایت جریان انواع مایعات استفاده می شود.اتصالات لوله که در لوله کشی استفاده می شود ، انواع مختلفی دارد.مانند فلنج ، سه راهی ، لوله آرنج

  • اتصالات لوله آرنج عمدتا به انتهای مختلف کار لوله کشی متصل می شوند تا در درجه اول جهت سیال را تغییر دهند.اینها معمولاً در زوایای مختلف ، برای زاویه 45 یا 90 درجه به صورت دقیق وجود دارند.موارد استفاده از هر دو فقط کمی متفاوت است ، از این رو اتصالات آرنج 90 درجه بیشتر به عنوان راهی برای اتصال سوپاپ ها ، پمپ های آب و شیلنگ ها به یکدیگر استفاده می شود.
  • استفاده از فلنج ، شکستن خط لوله را عملی می سازد تا امکان تعویض شیرآلات و غیره فراهم شود.اکثر تجهیزات خط لوله مانند پمپ ها و کمپرسورها نیز به همین دلیل از طریق فلنج متصل می شوند.

اجزای تشکیل دهنده سیستم لوله کشی صنعتی

شیرآلات:شیرها برای متوقف کردن ، هدایت یا کنترل جریان سیالات استفاده می شوند.انواع شیرهای متداول عبارتند از شیرهای های دروازه ای ، شیرهای پروانه ای ، شیرهای توپی ، شیرهای یک طرفه ، شیرهای سوزنی و شیرهای کنترل.انتخاب بر اساس عملکرد و برنامه در نظر گرفته شده است.

مواد برای سیستم های لوله کشی

سیستم لوله کشی ممکن است از مواد مختلفی از جمله فولاد ملایم ، فولاد ضد زنگ ، آلومینیوم ، برنج ، مس ، شیشه یا پلاستیک تشکیل شود.معمولاً اتصالات و شیرآلات لوله از همان ماده لوله ساخته می شوند.انتخاب مواد و همچنین اندازه لوله به پارامترهایی مانند ماهیت سیال ، فشار ، دما و میزان جریان بستگی دارد.

دوستان و همراهان عزیز اگر فکر می کنید مطالب ارائه شده در این مقاله ، تمام نیازهای شما در مورد اجزای مورد استفاده در سیستم های لوله کشی ، برآورده نکرده است ، با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و سوالات خود را از ما بپرسید.ما خوشحال می شویم تا در این زمینه به شما عزیزان کمک کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *